قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / پاسخ سوال روزانه تبیان سه شنبه 23 اسفند

پاسخ سوال روزانه تبیان سه شنبه 23 اسفند

پاسخ سوال روزانه تبیان سه شنبه

23 اسفند

اولين و بزرگترين وب سايت پاسخگو

به

سوالات و مسابقات تبيان

جواب مسابقات روزانه ي

تبيان23/12/90

پاسخ به سوالات روزانه تبيان

پاسخ به سوالات روزانه

تبيان23/12/90

سردترین نقطه عالم کجاست؟

منبع
از همه جا سردتر

سردترين جايي که تا به حال در منظومه شمسي ما پيدا شده، روي کره ماه است. در سال 87 ماهواره اکتشافي ناسا، دماي گودال هميشه در سايه‌اي را در قطب جنوب ماه را 240- درجه سانتي‌گراد اندازه‌گيري کرد. اين دما حتي از دماي اندازه‌گيري شده براي پلوتو که فاصله‌اش از خورشيد 40 برابر فاصله زمين از خورشيد است نيز 10 درجه سردتر است.

اما سردترين جاي شناخته شده در دنيا، قلب سحابي بومرنگ است که پنج‌هزار سال نوري با ما فاصله دارد. دانشمندان در سال 1997/ 1376 گزارش کردند که گازهاي به جا مانده از يک ستاره مرکزي در حال مرگ، با سرعت خيره‌کننده‌اي جارو مي‌شوند و آن ناحيه از فضا تا دماي يک درجه کلوين سرد شده است، يعني تنها يک درجه گرم‌تر از دماي صفر مطلق. معمولا آثار به جا مانده از تشعشعات حاصل از انفجار بزرگ، يا همان تابش ريزموج زمينه کيهاني، ابرهاي گازي موجود در فضا را تا 2.7 کلوين گرم مي کند. اما انبساط سحابي بومرنگ نوعي يخچال کيهاني پديد آورده که باعث مي‌شود گازها سرماي غيرعادي خود را همچنان حفظ کنند و گرم‌تر از اين نشوند.

البته رکورد کم‌ترين دما متعلق به يک آزمايشگاه روي سياره زمين است. در سال 2003/ 1382 دانشمندان موسسه فناوري ماساچوست (ام.آي.تي) اعلام کردند که ابري از اتم‌هاي سديم را تا 0.45 نانوکلوين سرد کرده‌اند، که اين رقم رکورد را شکست. پيش از آن،‌ در سال 1999/ 1378 دانشمندان دانشگاه صنعتي هلسينکي در کشور فنلاند توانسته بودند قطعه‌اي از فلز روديم را تا 1 نانوکلوين سرد نمايند.

درباره ی 6190

مطلب پیشنهادی

دانلود آهنگ جدید شاد عاشقانه سینا درخشنده به نام حواس پرت 98

دانلود آهنگ جدید شاد عاشقانه سینا درخشنده به نام حواس پرت 98

دانلود آهنگ جدید شاد عاشقانه سینا درخشنده به نام حواس پرت 98 دانلود آهنگ جدید …

پاسخی بگذارید