قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / پاسخ سوال آدینه تبیان پنجشنبه 21 ارديبهشت

پاسخ سوال آدینه تبیان پنجشنبه 21 ارديبهشت

پاسخ سوال آدینه تبیان پنجشنبه 21 ارديبهشت

 

5 جمله از کلام معصومین در رابطه با ارزش حیا را بنویسید؟

حیا در كلام معصومین (علیهم السلام)

در آموزه های دینی ما حیا بسیار ارزنده و بزرگ شمرده شده و ائمه ی معصومین بر روی این مسئله بسیار تأكید كرده اند و احادیث بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد كه به چند نمونه از آنها اشاره می كنیم:
1-پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «إنَّ لِكُلِّ دینٍ خُلقاً وإنّ خُلقَ الإسلامِ الحیاءُ» (هر دین و آئینی اخلاق و روشی دارد، روش و اخلاق دین اسلام حیا و شرم است).
2-پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «مَن لَم یَكُن لَه حَیاءٌ فَلا دینَ لَهُ و مَن لَم یَكُن لَهُ حَیاءٌ فِی الدنیا لَم یَدخُلِ الجَنَّةَ» (آنكس كه شرم و حیا در وجودش نباشد دین ندارد، و هر كس كه در دنیا از شرم و حیا بی بهره ماند وارد بهشت نمی گردد).
3-حضرت علی(علیه السلام) فرموده اند: «غایَةُ الحَیاءِ أن یَستَحیِیَ المَرءُ مِن نَفسِهِ» (منظور از حیاء این است كه شخص(در هنگام ارتكاب زشتیها) از خود شرمنده شود).
4-یكی از دو امام (امام با قر و یا امام صادق علیهما السلام) فرموده اند: «الحَیاءُ والایمانُ مَقرونانِ فِی قَرنٍ فَإذا ذَهَبَ أحَدُهُما تَبِعَهُ صاحِبُهُ» (حیاء و ایمان دو همراهند و در یك رشته بسته اند و چون یكی از آن دو برود؛ دیگری هم می رود).
5-در خصوص (حیای چشم) رسول الله (ص) فرمودند: (نگاه به نامحرمان، تیری زهرآلود از ناحیه ی شیطان است، هرکس از ترس خدا آن را ترک گوید، خدا به او ایمانی می دهد که شیرینی اش را در دل احساس کند).
و باز می فرماید: (هرگز زنی با مردی خلوت نکند، جز این که نفر سوم آن ها شیطان خواهد بود).
6-امام علی (علیه السلام) در خصوص کنترل نگاه فرمود (حفظ نگاه مایه ی آرامش دل و کاهش حزن و اندوه است)
7-امام صادق (علیه السلام) در خصوص لباس فرمودند: (جایز نیست زن هنگامی که از منزل خارج می شود، لباس هایش براق و جذاب باشد).
داشتن حیا و شرم یک حالت روان شناختی است که در فطرت انسان ها بودیعه نهاده شده و رعایت آن برای همه انسان ها زیباست، اما برای زنان، فوق العاده زیباست.
در این راستا نبی مکرم اسلام (ص)فرمود: (همانا داشتن شرم و حیا برای هر کسی نیکو است ولی برای زنان نیکوتر و زیباتر است).
و نیز فرمودند: (هر دینی مَنشی دارد و مَنش اسلام حیا است).
و فرمود: (حیا ده جزء دارد که نه جزء آن در زنان است و یک جزء در مردان). (کنز العمال / 5769)
با توجه به کلام مقدس الهی و سخنان حضرات معصومین (علیهم السلام) آشکار نکردن مواضع زینت از سوی زنان، از جمله نشانه های حیا و حفظ عفاف و پاکدامنی و پرهیز از نگاه های آلوده نیز هم به مردان و هم به زنان توصیه شده است.

منبع

لينك جواب به سوال

درباره ی 6190

مطلب پیشنهادی

دانلود آهنگ جدید شاد عاشقانه سینا درخشنده به نام حواس پرت 98

دانلود آهنگ جدید شاد عاشقانه سینا درخشنده به نام حواس پرت 98

دانلود آهنگ جدید شاد عاشقانه سینا درخشنده به نام حواس پرت 98 دانلود آهنگ جدید …

پاسخی بگذارید