قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / پاسخ سوال آدینه تبیان(پنجشنبه 13 بهمن90)

پاسخ سوال آدینه تبیان(پنجشنبه 13 بهمن90)

مركز بزگ پاسخگويي به سوالات و

مسابقات تبيان

پاسخ به سوال آدينه تبيان

پاسخ سوال آدینه تبیان(پنجشنبه 13

بهمن90)

پاسخ به سوال آدينه تبيان13/11/90

قرآن در کدام آیات خود دعوت به مقابله

کرده است؟

    سوره البقرة آیه 24

فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ وَلَن تَفْعَلُواْ

فَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ

وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ

– در سوره اسراء آیه 88 مى‏خوانیم:«قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‏ أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیرا ً:” بگو اگر تمام جن و انس اجتماع كنند تا كتابى همانند قرآن بیاورند، نمى‏توانند، اگر چه نهایت همفكرى و همكارى را به خرج دهند”.

2- در سوره هود در آیات 13 و 14 مى‏خوانیم: «أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَیاتٍ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِینَ فَإِلَّمْ یَسْتَجِیبُوا لَكُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ …

“مى‏گویند این آیات را به خدا افترا بسته (و ساختگى است) بگو اگر راست مى‏گوئید شما هم ده سوره ساختگى همانند آن بیاورید، و غیر از خدا هر كسى را مى‏توانید به كمك خود دعوت كنید، و اگر این دعوت را اجابت نكردند بدانید این آیات از طرف خدا است …

3- در سوره یونس در آیه 38 چنین آمده است: «أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِینَ»:

“مى‏گویند بر خدا افترا بسته، بگو سوره‏اى همانند آن بیاورید و هر كس غیر از خدا را مى‏توانید به یارى طلبید، اگر راست مى‏گوئید

4- آیه مورد بحث (23 سوره بقره).

همانطور كه ملاحظه مى‏شود قرآن با صراحت و قاطعیت بى‏نظیرى دعوت به مبارزه كرده، صراحت و قاطعیتى كه نشانه زنده حقانیت است.

قرآن با بیان بسیار قاطع و صریح تمام جهانیان و كلیه كسانى را كه در پیوند آن با مبدء جهان آفرینش تردید داشتند دعوت به مقابله به مثل كرده است، نه تنها دعوت كرده بلكه آنها را تشویق و تحریك به مبارزه نیز نموده است و كلماتى در این آیات به كار برده كه به اصطلاح “به غیرت آنها برخورد نماید” این كلمات عبارتند از:

إِنْ كُنْتُمْ صادِقِینَ: “اگر راست مى‏گوئید”.

فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَیاتٍ: “ده سوره ساختگى مثل آن بیاورید”.

قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ … إِنْ كُنْتُمْ صادِقِینَ: “اگر راست مى‏گوئید یك سوره ساختگى بیاورید”.

وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ: “غیر از خدا از هر كس مى‏خواهید دعوت كنید”.

قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ: “اگر همه جهانیان دست به دست هم بدهند …”.

لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ: “نمى‏توانند مثل آن را بیاورند …”

فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ: “از آتشى بترسند كه هیزم آن بدنهاى مردم (گنهكار) و سنگها است.

فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا: “اگر مثل آن را نیاوردید، و هرگز نخواهید توانست …”.

با این تحریك ها و تشویق ها، و با اینكه می دانیم این مبارزه تنها یك مبارزه ادبى یا مذهبى نبود بلكه یك مبارزه “سیاسى” “اقتصادى” و “اجتماعى” بود، مبارزه‏اى بود كه همه چیز حتى”موجودیت” آنها در گرو آن بود، و بعبارت دیگر: یك مبارزه حیاتى محسوب مى‏شد كه مسیر و سرنوشت زندگى و مرگ آنها را روشن مى‏ساخت اگر پیروز مى‏شدند همه چیز داشتند، و اگر مغلوب مى‏شدند، باید از همه چیز خود دست بشویند.

دین جاوید، معجزه‏ى جاوید مى‏خواهد تا هر انسانى در هر زمان و مكانى، اگر دچار تردید و شكّ شد، بتواند خود آزمایش كند. «فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ»

با این حال اگر مى‏بینیم آنها در مقابل قرآن زانو زده‏اند و نتوانستند همانند آن را بیاورند. معجزه بودن قرآن روشن تر مى‏شود.

قابل توجه اینكه این آیات منحصر به زمان و مكان خاصى نیست و تمام جهانیان و مراكز علمى دنیا را به سوى این مبارزه دعوت مى‏كند و هیچگونه استثنایى در آن وجود ندارد و هم اكنون نیز به تحدى خود ادامه مى‏دهد.

لینک مسابقه 

 

درباره ی 6190

مطلب پیشنهادی

دانلود آهنگ جدید شاد عاشقانه سینا درخشنده به نام حواس پرت 98

دانلود آهنگ جدید شاد عاشقانه سینا درخشنده به نام حواس پرت 98

دانلود آهنگ جدید شاد عاشقانه سینا درخشنده به نام حواس پرت 98 دانلود آهنگ جدید …

پاسخی بگذارید