قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / جواب مسابقات تبیان۱5/۳/۹۱

جواب مسابقات تبیان۱5/۳/۹۱

جواب مسابقات تبیان۱5/۳/۹۱

امام خمینی (ره) اولین کتابشان را در چه سالی تالیف نموده اند و در آن زمان

ایشان چند سال داشتند؟

1926 – 26 سال
1962 – 26 سال
1926 – 27 سال
1927 – 26 سال

“تالیفات عرفانی و فلسفی و اخلاقی”
1- شرح دعای سحر (عربی)

دعایی است که با این جمله آغاز می شود: “اللهم انی اسالک من بهائک بابهاه و کل بهائک بهی. اللهم انی اسالک ببهائک کله. ”

از امام رضا (ع) نقل شده است که امام باقر (ع) این دعا را در سحرهای ماه مبارک رمضان می خواندند. این دعا شرحهای متعددی دارد، یکی از آنها همین شرح امام خمینی است که در سال 1347 ق. یعنی در 27 سالگی تالیف کرده اند.

این کتاب از کتابهای عرفانی حضرت امام امت است و مانند تالیف دیگر ایشان “مصباح الهدایه”، فقط کسانی که با فلسفه و عرفان آشنایی کامل داشته باشند می توانند از آن استفاده کنند.

سال تالیف این کتاب مصادف است با سال ورود مرحوم شاه آبادی به قم و در این کتاب دو جا از ایشان یاد و مطلبی نقل می کنند. تالیف این کتاب در سال اول تلمذ نزد مرحوم آقای شاه آبادی، این نکته را روشن می کند که حضرت امام خمینی همان طور که خودشان در اولین برخورد و ملاقات با آقای شاه آبادی فرموده اند، فلسفه را قبلا خواند بودند و در عرفان نیز کار کرده و استاد دیده بودند.

شاهد این مطلب این است که یک جای همین کتاب فرموده اند:

“سمعت من احدالمشایخ من ارباب المعرفة رضوان الله علیه” و در جای سوم فرموده اند: ” “اتفق الحضور فی محضر احد العلماء الکرام دام ظله”

که این تعبیر مربوط به آقای شاه آبادی نیست چون همیشه از ایشان با عبارت ” شیخنا” یاد می کنند. در هر حال در این کتاب از اسرارالصلاة حاج میرزا جواد ملکی و تعلیقه آقا محمدرضا قمشه ای بر شرح فصوص قیصری و شرح اسماء حاجی سبزواری و فتوحات محیی الدین و تاویلات عبدالرزاق کاشی و شرح قیصری بر فصوص و شرح مفتاح الغیب فناری و قبسات میرداماد و اسفار ملاصدرا و برخی کتب فیض و نیز کتاب الهیئة والاسلام مرحوم سید هبة الله شهرستانی یاد و مطلب نقل می کند که این آخری گواه این است که امام خمینی کتابهای جدید را هم می خواندند.

این کتاب که به زبان عربی است با ترجمه فارسی آن پس از پیروزی انقلاب چاپ شده است. (2)
2- مصباح الهدایة ال الخلافة والولایه (عربی)

این کتاب در بیان حقیقت محمدیه و ولایت علویه است که با ترجمه فارسی آن پس از انقلاب چاپ شده است. تالیف این کتاب در سال 1349 به پایان رسیده و مانند شرح دعای سحر فقط برای کسانی که با عرفان و اصطلاحات آن آشنایی دارند قابل استفاده است و خود حضرت امام – رضوان الله تعالی علیه – در پایان رساله فرموده اند:

“خاتمه و وصیة: ایاک ایها الصدیق الروحانی ثم ایاک . . . ان تکشف هذه الاسرار لغیراهلها . . . و ایاک ان تنظر نظرالفهم فی هذه الاوراق الا بعدالفحص الکامل عن کلمات المتالهین من اهل الذوق و تعلم المعارف عنداهلمها من المشایخ العظام والعرفاء الکرام والافمجرد الرجوع الی مثل هذه المعارف لایزید الا خسرانا ولا ینتج الا حرمانا. ” امام خمینی – رضوان الله علیه – در کتابهای دیگر خود مانند ” سرالصلاة” و “تعلیقه بر شرح نصوص” به این کتاب ارجاع می دهند و می گویند در آن کتاب این مطلب را تحقیق کرده ایم. در این کتاب از “شرح توحید صدوق” قاضی سعید قمی و نیز ” البوارق الملکوتیه” او و “مفتاح الغیب” قونوی و “شرح نصوص” قیصری و “شرح قصیده” ابن فارض عبدالرزاق کاشی و “تعلیقه بر شرح نصوص” قیصری و نیز رساله در تحقیق ” اسفار اربعه” هر دو از آقا محمدرضا قمشه ای مطالبی نقل می شود و مورد انتقاد قرار می گیرد. و همچنین از محیی الدین احیانا مطلبی نقل می کنند و از استادشان آقای شاه آبادی، چند جا با تجلیل فراوان یاد و مطالبی نقل می نماید.

لينك جواب به سوال

شما طرفدار كدام تيم فوتبال هستيد آيا دوست داريد از باشگاه محبوبتان حمايت كنيد

.

درباره ی 6190

مطلب پیشنهادی

دانلود آهنگ جدید شاد عاشقانه سینا درخشنده به نام حواس پرت 98

دانلود آهنگ جدید شاد عاشقانه سینا درخشنده به نام حواس پرت 98

دانلود آهنگ جدید شاد عاشقانه سینا درخشنده به نام حواس پرت 98 دانلود آهنگ جدید …

پاسخی بگذارید